Z zycia serwisu - wpis
10 gru 2020 #damper fox

FOX, Rock Shox, Öhlins... Które zawieszenie rowerowe jest najlepsze?

Był kiedyś okres, że amortyzatory Marzocchi były bezkonkurencyjne. Nieco później na prowadzenie wyszedł Fox, tuż przed tym, jak branżą wstrząsnął pierwszy RockShox Pike. Proste czasy! Obecnie znacznie trudniej wskazać wiodącego producenta. Duże marki oferują porównywalne produkty, a o wynikach porównań decydują niuanse. Co więc wybrać?

 

RockShox


Rock Shox jest największym producentem zawieszeń, z rozbudowaną i czasem trudną do zrozumienia ofertą z każdej półki cenowej. Zawdzięcza temu mocną pozycję na rynku OEM (części montowanych przez producentów rowerów). Szczególnie na niższej półce, gdzie częstym widokiem jest:

●    Judy/Recon - najtańsze modele na wątłych goleniach 32 mm i z podstawowymi tłumikami;
●    35 - sztywne golenie 35 mm, ale te same tłumiki;
●    Revelation/Yari - całkiem niezłe, podatne na upgrade’y uboższe wersje droższych modeli (odpowiednio Pike/Lyrik);
●    Deluxe - najpopularniejszy, całkiem przyzwoity damper (następca Monarcha).

W droższych rowerach modele Pike, Lyrik, nowy pancerny Zeb czy dwupółkowy Boxxer  toczą już bardziej wyrównaną walkę z FOX-em. Na ich korzyść przemawia niższa cena zakupu i koszt serwisu. Przynajmniej dopóki coś się nie zepsuje - niestety wielu elementów nie da się dokupić i ich zużycie kończy się wymianą całego tłumika czy nawet amortyzatora.

Warto wiedzieć: co oznaczają poszczególne wersje widelców RockShox?

●    Silver/Gold - oznaczenie tańszych modeli odnoszące się głównie do materiału goleni (odpowiednio: stal/aluminium).
●    TK/R/RL - typy tłumików w widelcach budżetowych. TK (TurnKey) i R to najprostsze tłumiki w ofercie RockShoxa. RL to już tłumik Motion Control z regulacją tłumienia kompresji, jeszcze kilka lat temu montowany w topowych widelcach tego producenta.
●    Select/Select+/Ultimate - oznaczenia flagowych modeli z tłumikiem Charger. W modelach Select jest to Charger RC, natomiast Select+ i Ultimate wykorzystują najnowszy Charger 2.1 (Ultimate wyróżnia się oddzielną regulacją tłumienia wolnej i szybkiej kompresji).
 

FOX


FOX od lat jest głównym konkurentem Rock Shoxa w rowerach z wyższej półki. Również tutaj oferta dzieli się na modele o różnej średnicy goleni, której odpowiada nazwa (i zastosowanie): 32 (XC), 34 (XC i trail), 36 (enduro), 38 (enduro, FR, e-bike) i 40 (DH). 

FOX natomiast nie wydziela osobnych modeli budżetowych - każdy model jest po prostu dostępny w różnych wariantach, od OEM-owych Rhythm po topowe Factory:

●    Rhythm - widelce OEM z najprostszym tłumikiem GRIP i wykonane z cięższego stopu aluminium.
●    Performance - najtańszy model “sklepowy”, również z tłumikiem GRIP, ale wykonany tak samo jak droższe modele. Na szlaku różnice pomiędzy Rhytm i Performance są jednak pomijalne;
●    Performance Elite - seria wykorzystująca topowe tłumiki (zależnie od modelu: FIT4 lub GRIP2), od Factory różni się tylko czarnym wykończeniem goleni.
●    Factory - wielu dałoby się pokroić za charakterystyczne złote golenie z powłoką Kashima, choć jej śliskość względem klasycznych powłok nie jest szczególnie odczuwalna. Plusem serii Factory jest możliwość wyboru tłumika: FIT4 (najbardziej zaawansowany, idealny dla osób ceniących nieco bardziej sportową charakterystykę i efektywność) lub GRIP2 (mocno udoskonalona wersja prostego GRIP-a, która doskonale sprawdza się w zastosowaniach grawitacyjnych).

W przypadku damperów oferta jest węższa - w sklepach tylko podstawowy Float DPS dostępny jest w wersji innej niż Factory (bez Kashimy i z mniejszą liczbą regulacji), pozostałe (DPX2 oraz grawitacyjne Float X2 i DHX2) pojawiają się tylko jako OEM dostosowany do danej ramy - FOX daje w tej kwestii duże pole do popisu producentom rowerów (w przypadku RockShoxa damper jest dobierany do kinematyki zawieszenia z gotowej puli wariantów zaworowania).

Również w przypadku serwisu FOX daje większe możliwości - większość elementów da się wymienić, choć ich ceny mogą przyprawić o ból głowy. Zwłaszcza w przypadku damperów FOX koszt serwisu jest wysoki, również dlatego, że wymaga specjalistycznych narzędzi.
 
 

Öhlins


Dzięki bogatemu doświadczeniu w motorsporcie, szwedzka marka szybko dołączyła do czołówki producentów zawieszeń rowerowych. W przeciwieństwie do FOX-a, a tym bardziej RockShoxa, tutaj nie ma miejsca na modele budżetowe - oferta zawieszeń Öhlins jest prosta i celuje w najwyższą półkę.

Podstawowym amortyzatorem jest Öhlins RXF36 m.2 w wersji powietrznej (Air) lub ze sprężyną stalową (Coil - lepsza czułość i odporność na przegrzanie, kosztem wyższej wagi i trudniejszego dopasowania do masy rowerzysty). Pod względem jakości pracy jest to poziom FOX-a 36 Factory czy RockShoxa Lyrika Ultimate, a pełne wykorzystanie możliwości ułatwia odczuwalne działanie regulacji i trzecia komora powietrzna do tuningu objętości (zastępuje tokeny). Wadą jest najwyższy z tej trójki koszt serwisu.

Największą siłą Öhlinsa są jednak dampery: powietrzne TTX2Air (podwójna komora, duża objętość) i TTX1Air (kompaktowy design i mniejsza objętość) oraz sprężynowe TTX22M. Wyróżnia je architektura tłumika “twin tube”, czyli z oddzielnym obwodem tłumienia kompresji i powrotu. Do tego dampery Ohlinsa umożliwiają zmianę zaworowania pod kątem danej ramy, w czym bardzo pomaga polski dystrybutor (na uwagę zasługuje też baza ustawień na stronie internetowej, obejmująca większość rowerów na rynku). Pomimo tego zaawansowania, pod względem łatwości i kosztu serwisu Öhlins wypada lepiej od FOX-a.
 

Podsumowanie


Jeśli planujesz zmienić w swoim rowerze damper i interesuje Cię najwyższa półka - polecamy wybór Öhlinsa. Pod względem jakości działania nieco wyprzedza on FOX-a, a przy tym jest łatwiejszy i tańszy w eksploatacji.

W przypadku widelców wybór nie jest tak prosty, bo zarówno FOX, RockShox jak i Öhlins w swoich topowych produktach oferują wyrównany, bardzo wysoki poziom. Od wyboru marki znacznie ważniejsze będzie idealne ustawienie i częsty serwis.

udostępnij
ikona wróć wróć do listy
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.